Technologia

Kartony nie do pobicia

Rynek opakowań kartonowych od kilku lat stale rośnie w siłę. Jak podaje magazyn „Opakowania”, zużycie tektury falistej ma rosnąć do 2017 roku w tempie 4, 4 % rocznie i sięgnąć 130 mln ton. W kartony pakuje się najróżniejsze towary- meble, sprzętów agd, artykuły odzieżowe, przemysłowe, kosmetyczne, farmaceutyczne. Potężnym odbiorcom tego typu opakowań jest rynek spożywczy. Tutaj wykorzystuje się opakowania tekturowe oraz opakowania tekturowe z dodatkową powłoką z tworzyw sztucznych. Te ostatnie służą do pakowania soków mleka i innych produktów płynnych bądź półpłynnych. Dodatek powłoki z tworzyw sztucznych eliminuje wadę kartonu, jaką jest nasiąkanie i przekazywanie zapachów przez nasiąknięte opakowanie.

Zalety kartonów

Opakowania kartonowe są tanie w transporcie i przechowywaniu, gdyż dzięki możliwości ich złożenia znacznie zmniejsza się ich objętość. Dostarczane są na płasko i dopiero w zakładzie produkcji żywności nadawana jest im ostateczna forma. Zaletą są też możliwości recyklingu odpadów kartonowych, które prawdopodobnie zyskają jeszcze na znaczeniu w związku z planowanymi nowymi przepisami. Unijne plany co do gospodarki cyrkulacyjnej przedstawione w grudniu 2015 roku zakładają osiągnięcie 75 procent recyklingu odpadów opakowaniowych, w tym 85 procent recyklingu z opakowań kartonowych.
Niektóre opakowania kartonowe zastępowane są przez firmy z branży butelkami PET- konsumenci postrzegają opakowania kartonowe wyściełane folią aluminiową jako mniej ekologiczne i mniej wygodne, dlatego niektórzy producenci obok kartonów do pakowania żywności płynnej wykorzystują plastiki. Nie powinno to jednak zagrażać kartonikom, gdyż pakuje się w nie coraz więcej produktów, np. zupy i sosy.

Gogle od Coca Coli

Kartonów używa się do produkcji opakowań zbiorczych i jednostkowych. Dzięki ich dużym możliwościom konstrukcyjnych oraz możliwości uszlachetniania za pomocą druku offsetowego i barwnych lakierów, opakowania te mogą być atrakcyjne wizualnie, a nawet być później użytkowane odrębnie, czego przykładem może być pomysł Coca Coli.
Coca Cola zaprojektowała opakowania zbiorcze, które można złożyć i wykorzystać jako Google Cardboard, innowacyjne okulary umożliwiające właścicielom smart fonów oglądanie trójwymiarowych obrazów przy użyciu specjalnego oprogramowania.
Choć kartony są tańsze o około 15 procent od opakowań foliowych, nie tylko cena ma wpływ na ich popularność. Przede wszystkim chodzi o ich wszechstronność. Mnogość kształtów i pojemności bardzo odpowiada klientom. Do tego liczy się też odporność i waga, konkurencyjna na przykład w stosunku do opakowań szklanych, przy zachowaniu organoleptycznych i odżywczych własności produktów.

Previous post

Odpowiednia konserwacja nart przed sezonem

Next post

Bezpieczna wymiana dokumentów i ich obieg w firmie

Jeronim Czarnecki

Jeronim Czarnecki