Motoryzacja

Sworzeń wahacza i jego wymiana

Samochód jest maszyną, w której wszystkie podzespoły muszą pracować sprawnie, dla zapewnienia komfortu prowadzenia pojazdu oraz bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Jednym z elementów auta jest sworzeń wahacza. Za co on odpowiada i kiedy kategorycznie część ta będzie nadawała się do wymiany?

Sworzeń wahacza – co to właściwie jest?

Większość kierowców podczas prowadzenia auta nie zastanawia się zwykle nad tym, jakie jego elementy pracują na przykład przy pokonywaniu zakrętów. Ważny jest silnik, zawieszenie czy hamulce. Mając jednak pewne pojęcie dotyczące budowy pojazdu, powinniśmy wiedzieć, że skręcanie przednich kół z jednoczesnym utrzymaniem ich we właściwej dla nich pozycji, jest możliwe wyłącznie dzięki wahaczom zawieszenia. Jest to więc integralny element układu zawieszenia. W ich przypadku konieczne okazuje się zastosowanie obrotowego połączenia zwrotnicy koła z wahaczem, którego funkcję pełni sworzeń wahacza. Nazywany bywa on również sworzniem zwrotnicy.
Sworzeń wahacza to kulowy przegub, który w toku normalnej jazdy samochodem z czasem ulega zużyciu. Pojawiają się luzy, które łatwo można rozpoznać, nawet nie mając pojęcia o mechanice samochodowej. Zawieszenie zaczyna stukać, a jednocześnie znacznie pogarsza się jakość prowadzenia pojazdu. Ignorowanie takich „objawów” ze strony układu zawieszenia swojego pojazdu jest działaniem skrajnie nieodpowiedzialnym, ponieważ ostatecznie może dojść do wypadnięcia sworznia zwrotnicy, jej oddzielenia wraz z kołem od wahacza i do wypadku, którego skutki są trudne do przewidzenia.
Jeśli cokolwiek nas niepokoi w tym zakresie, warto udać się do warsztatu i wykonać przegląd układu zawieszenia.

Kiedy wymienić sworzeń wahacza?

Niesprawności zawieszenia mogą doprowadzić do poważnych wypadków, dlatego należy monitorować stan sworznia wahacza i wymienić go, kiedy zajdzie taka potrzeba. Wymiana polega na uniesieniu samochodu, wymontowaniu koła i wykręceniu nakrętki, która mocuje sworzeń w zwrotnicy. Teoretycznie, można to wykonać samemu, jeśli mamy dostęp do podnośnika, wiedzę techniczną z zakresu budowy pojazdu oraz dysponujemy specjalistycznymi narzędziami, które pozwolą nam wypchnąć sworzeń ze zwrotnicy i odkręcić go od wahacza.
W nowoczesnych samochodach możliwe jest połączenie wahacza poprzez nitowanie i wtedy jego wymiana jest jeszcze bardziej skomplikowana, ponieważ wymaga rozwiercenia. Dlatego najlepiej udać się na taką naprawę zawieszenia do warsztatu. Wymiana sworznia wahacza w renomowanych salonach Norauto nie kosztuje dużo – już od 65,99 zł. To niewiele, zważywszy na fakt, że ten element pojazdu w wielu przypadkach może zaważyć na naszym bezpieczeństwie. Po wymianie sworznia może zaistnieć konieczność sprawdzenia i wyregulowania geometrii zawieszenia. Najlepiej wymieniać wszystkie sworznie jednocześnie, ponieważ mają one zbliżoną żywotność i zużywają się w jednakowym tempie. Dzięki temu unikniemy poważnej awarii na drodze i zminimalizujemy ryzyko wypadku z uwagi na niesprawności w układzie zawieszenia naszego samochodu.

Previous post

Doping w sporcie – pozwolić czy walczyć?

Next post

Pellet i jego produkcja

Jeronim Czarnecki

Jeronim Czarnecki