Ciężarówki i opony
W Polsce nie ma obowiązku wymiany letnich opon na zimowe, lecz w wielu krajach Europy taki wymóg obowiązuje. Jednak, gdy nadchodzą mroźne dni lub spadnie pierwszy śnieg, do warsztatów samochodowych i wulkanizatorów zaczynają ustawiać się długie kolejki kierowców, którzy chcą dokonać wymiany letnich opon na „zimówki”.
Oprócz sezonowej wymiany opon, warto na bieżąco sprawdzać aktualny stan bieżnika. W naszym kraju obowiązują przepisy, które wyraźnie wskazują, że wysokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Specjaliści jednak zalecają wymianę opon, kiedy bieżnik ma wysokość minimalną 4 mm, gdyż w zimie jazda samochodem poniżej takiej wartości może stać się bardzo niebezpieczna.
Kierowcom zaleca się regularną kontrolę stanu opon, między innymi pod kątem zmęczenia gumy i innych zmian starzeniowych, które mogą przybrać formę deformacji lub pęknięć. Takie zmiany nierzadko powodują osłabnięcie przyczepności opon, co skutkować może wypadkiem. Przegląd stanu opon najlepiej powierzyć ekspertowi w dziedzinie ogumienia.
W samochodach ciężarowych montaż i demontaż opon jest czynnością dość skomplikowaną, która powinna być wykonywana przez fachowców. Do tego rodzaju operacji potrzebny jest bowiem profesjonalny sprzęt oraz właściwe narzędzia, a także odpowiednie metody, które dostosowywane są do poszczególnych typów pojazdów. Przy wykonywaniu tego typu prac samochód musi być podniesiony i umocowany w bezpieczny sposób, a zakładanie i przykręcanie kół powinno odbywać się precyzyjnie i zgodnie z zaleceniami producenta.
Informacje częściowo zaczerpnięte ze strony Gawlik wulkanizacja
Tags:opony